Birte Holtfreter1, Stefanie Samietz2, Katrin Hertrampf3, Ghazal Aarabi4, Daniel Hagenfeld5, Ti-Sun Kim6, Thomas Kocher1, Bernd Koos7, Marc Schmitter8, Wolfgang Ahrens9,10, Elizabeth Alwers11, Heiko Becher12, Klaus Berger13, Hermann Brenner11,14, Antje Damms-Machado15, Nina Ebert16, Beate Fischer17, Claus-Werner Franzke18, Stefanie Frölich19, Halina Greiser15, Anton Gies11,14, Kathrin Günther9, Lamiaa Hassan20, W Hoffmann21, Lina Jaeschke22, Thomas Keil23,24,25, Yvonne Kemmling26, Gérard Krause26,27, Lilian Krist23, Nicole Legath13, Wolfgang Lieb28, Michael Leitzmann17, Jakob Linseisen29, Markus Loeffler30,31, Claudia Meinke-Franze32, Karin B Michels18, Rafael Mikolajczyk20, Nadia Obi12, Annette Peters33, Tobias Pischon22,34,35,36,37, Sabine Schipf32, Börge Schmidt19, Henry Völzke32, Sabina Waniek28, Claudia Wigmann38, Kerstin Wirkner31, Carsten Oliver Schmidt32, Jan Kühnisch39, Stefan Rupf40. 1. Poliklinik für Zahnerhaltung, Parodontologie, Endodontologie, Präventive Zahnmedizin und Kinderzahnheilkunde, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland. 2. Poliklinik für Zahnärztliche Prothetik, Alterszahnheilkunde und Medizinische Werkstoffkunde, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland. 3. Klinik für Mund‑, Kiefer- und Gesichtschirurgie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Kiel, Deutschland. 4. Poliklinik für Zahnärztliche Prothetik, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland. 5. Department für Parodontologie und Zahnerhaltung, Universitätsklinikum Münster, Münster, Deutschland. 6. Poliklinik für Zahnerhaltungskunde und Parodontologie, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland. 7. Poliklinik für Kieferorthopädie, Universitätsklinik für Zahn‑, Mund- und Kieferheilkunde, Universitätsklinikum Tübingen, Tübingen, Deutschland. 8. Klinik für Zahnärztliche Prothetik, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Deutschland. 9. Leibniz Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie, BIPS, Bremen, Deutschland. 10. Institut für Statistik, Fachbereich Mathematik und Informatik, Universität Bremen, Bremen, Deutschland. 11. Abteilung Klinische Epidemiologie und Alternsforschung, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland. 12. Zentrum für Experimentelle Medizin, Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland. 13. Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Münster, Deutschland. 14. Abteilung Präventive Onkologie, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen (NCT), Heidelberg, Deutschland. 15. Abteilung Epidemiologie von Krebserkrankungen, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland. 16. Deutsches Diabetes-Zentrum (DDZ), Leibniz-Zentrum für Diabetes-Forschung, Institut für Biometrie und Epidemiologie, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland. 17. Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Universität Regensburg, Regensburg, Deutschland. 18. Institut für Prävention und Tumorepidemiologie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland. 19. Institut für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (IMIBE), Universitätsklinikum Essen, Essen, Deutschland. 20. Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik (IMEBI), Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle, Deutschland. 21. Abteilung Versorgungsepidemiologie und Community Health, Institut für Community Medicine, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland. 22. Forschergruppe Molekulare Epidemiologie, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC), Berlin, Deutschland. 23. Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland. 24. Institut für Klinische Epidemiologie und Biometrie, Universität Würzburg, Würzburg, Deutschland. 25. Landesinstitut für Gesundheit, Bayerisches Landesamt für Gesundheit und Lebensmittelsicherheit, Bad Kissingen, Deutschland. 26. Abteilung für Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung (HZI), Braunschweig, Deutschland. 27. Infektionsepidemiologie, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Deutschland. 28. Institut für Epidemiologie, Christian-Albrechts-Universität Kiel, Kiel, Deutschland. 29. Lehrstuhl für Epidemiologie am UNIKA-T, Ludwig-Maximilians-Universität München, Augsburg, Deutschland. 30. Institut für Medizinische Informatik, Statistik und Epidemiologie (IMISE), Universität Leipzig, Leipzig, Deutschland. 31. Leipziger Forschungszentrum für Zivilisationserkrankungen (LIFE), Universität Leipzig, Leipzig, Deutschland. 32. Abteilung Study of Health in Pomerania/Klinisch-Epidemiologische Forschung, Institut für Community Medicine, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland. 33. Helmholtz Zentrum München, Deutsches Forschungszentrum für Gesundheit und Umwelt (GmbH), Neuherberg, Deutschland. 34. Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland. 35. Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK), Partnerstandort Berlin, Berlin, Deutschland. 36. MDC/BIH Biobank, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC), Berlin, Deutschland. 37. Berlin Institute of Health (BIH), Berlin, Deutschland. 38. IUF-Leibniz Institut für Umweltmedizinische Forschung, Düsseldorf, Deutschland. 39. Poliklinik für Zahnerhaltung und Parodontologie, Klinikum der Ludwig-Maximilian-Universität München, München, Deutschland. 40. Klinik für Zahnerhaltung, Parodontologie und Präventive Zahnheilkunde, Universitätsklinikum des Saarlandes, Kirrberger Straße 100, Gebäude 73, 66421, Homburg/Saar, Deutschland. stefan.rupf@uks.eu.
Abstract
BACKGROUND: Caries and periodontitis are highly prevalent worldwide. Because detailed data on these oral diseases were collected within the framework of the German National Cohort (GNC), associations between oral and systemic diseases and conditions can be investigated. OBJECTIVES: The study protocol for the oral examination was designed to ensure a comprehensive collection of dental findings by trained non-dental staff within a limited examination time. At the mid-term of the GNC baseline examination, a first quality evaluation was performed to check the plausibility of results and to propose measures to improve the data quality. MATERIALS AND METHODS: A dental interview, saliva sampling and oral diagnostics were conducted. As part of the level‑1 examination, the number of teeth and prostheses were recorded. As part of the level‑2 examination, detailed periodontal, cariological and functional aspects were examined. All examinations were conducted by trained non-dental personnel. Parameters were checked for plausibility and variable distributions were descriptively analysed. RESULTS: Analyses included data of 57,967 interview participants, 56,913 level‑1 participants and 6295 level‑2 participants. Percentages of missing values for individual clinical parameters assessed in level 1 and level 2 ranged between 0.02 and 3.9%. Results showed a plausible distribution of the data; rarely, implausible values were observed, e.g. for measurements of horizontal and vertical overbite (overjet and overbite). Intra-class correlation coefficients indicated differences in individual parameters between regional clusters, study centres and across different examiners. CONCLUSIONS: The results confirm the feasibility of the study protocol by non-dental personnel and its successful integration into the GNC's overall assessment program. However, rigorous dental support of the study centres is required for quality management.
BACKGROUND: Caries and periodontitis are highly prevalent worldwide. Because detailed data on these oral diseases were collected within the framework of the German National Cohort (GNC), associations between oral and systemic diseases and conditions can be investigated. OBJECTIVES: The study protocol for the oral examination was designed to ensure a comprehensive collection of dental findings by trained non-dental staff within a limited examination time. At the mid-term of the GNC baseline examination, a first quality evaluation was performed to check the plausibility of results and to propose measures to improve the data quality. MATERIALS AND METHODS: A dental interview, saliva sampling and oral diagnostics were conducted. As part of the level‑1 examination, the number of teeth and prostheses were recorded. As part of the level‑2 examination, detailed periodontal, cariological and functional aspects were examined. All examinations were conducted by trained non-dental personnel. Parameters were checked for plausibility and variable distributions were descriptively analysed. RESULTS: Analyses included data of 57,967 interview participants, 56,913 level‑1 participants and 6295 level‑2 participants. Percentages of missing values for individual clinical parameters assessed in level 1 and level 2 ranged between 0.02 and 3.9%. Results showed a plausible distribution of the data; rarely, implausible values were observed, e.g. for measurements of horizontal and vertical overbite (overjet and overbite). Intra-class correlation coefficients indicated differences in individual parameters between regional clusters, study centres and across different examiners. CONCLUSIONS: The results confirm the feasibility of the study protocol by non-dental personnel and its successful integration into the GNC's overall assessment program. However, rigorous dental support of the study centres is required for quality management.
Entities:
Keywords:
Cohort study; Dentistry; Epidemiology; German National Cohort (GNC)
Authors: Elke Hensel; Dietmar Gesch; Reiner Biffar; Olaf Bernhardt; Thomas Kocher; Christian Splieth; Gabriele Born; Ulrich John Journal: Quintessence Int Date: 2003-05 Impact factor: 1.677
Authors: Annette Peters; Annette Peters; Karin Halina Greiser; Susanne Göttlicher; Wolfgang Ahrens; Maren Albrecht; Fabian Bamberg; Till Bärnighausen; Heiko Becher; Klaus Berger; Achim Beule; Heiner Boeing; Barbara Bohn; Kerstin Bohnert; Bettina Braun; Hermann Brenner; Robin Bülow; Stefanie Castell; Antje Damms-Machado; Marcus Dörr; Nina Ebert; Margit Ecker; Carina Emmel; Beate Fischer; Claus-Werner Franzke; Sylvia Gastell; Guido Giani; Matthias Günther; Kathrin Günther; Klaus-Peter Günther; Johannes Haerting; Ulrike Haug; Iris M Heid; Margit Heier; Diana Heinemeyer; Thomas Hendel; Florian Herbolsheimer; Jochen Hirsch; Wolfgang Hoffmann; Bernd Holleczek; Heike Hölling; Andreas Hörlein; Karl-Heinz Jöckel; Rudolf Kaaks; André Karch; Stefan Karrasch; Nadja Kartschmit; Hans-Ulrich Kauczor; Thomas Keil; Yvonne Kemmling; Bianca Klee; Birgit Klüppelholz; Alexander Kluttig; Lisa Kofink; Anna Köttgen; Daniel Kraft; Gérard Krause; Lisa Kretz; Lilian Krist; Jan Kühnisch; Oliver Kuß; Nicole Legath; Anna-Therese Lehnich; Michael Leitzmann; Wolfgang Lieb; Jakob Linseisen; Markus Loeffler; Anke Macdonald; Klaus H Maier-Hein; Nina Mangold; Claudia Meinke-Franze; Christa Meisinger; Juliane Melzer; Björn Mergarten; Karin B Michels; Rafael Mikolajczyk; Susanne Moebus; Ulrich Mueller; Matthias Nauck; Thoralf Niendorf; Konstantin Nikolaou; Nadia Obi; Stefan Ostrzinski; Leo Panreck; Iris Pigeot; Tobias Pischon; Irene Pschibul-Thamm; Wolfgang Rathmann; Achim Reineke; Stefanie Roloff; Dan Rujescu; Stefan Rupf; Oliver Sander; Tamara Schikowski; Sabine Schipf; Peter Schirmacher; Christopher L Schlett; Börge Schmidt; Georg Schmidt; Martin Schmidt; Gina Schöne; Holger Schulz; Matthias B Schulze; Alexandra Schweig; Anja M Sedlmeier; Sonja Selder; Julia Six-Merker; Ramona Sowade; Andreas Stang; Oliver Stegle; Karen Steindorf; Gunthard Stübs; Enno Swart; Henning Teismann; Inke Thiele; Sigrid Thierry; Marius Ueffing; Henry Völzke; Sabina Waniek; Andrea Weber; Nicole Werner; H-Erich Wichmann; Stefan N Willich; Kerstin Wirkner; Kathrin Wolf; Robert Wolff; Hajo Zeeb; Melanie Zinkhan; Johannes Zschocke Journal: Eur J Epidemiol Date: 2022-10-19 Impact factor: 12.434