| Literature DB >> 30686834 |
Matthias W Beckmann1, Laura Lotz1, Bettina Toth2, Dunja Maria Baston-Büst3, Tanja Fehm3, Torsten Frambach4, Ariane Germeyer5, Maren Goeckenjan6, Felix Häberlin7, Melanie Henes8, Jens Hirchenhain3, Stephanie Hübner8, Matthias Korell9, Jan-Steffen Krüssel3, Andreas Müller10, Jochen Reinsberg11, Roxana Schwab12, Stephan Seitz13, Marc Sütterlin14, Hans van der Ven11, Katrin van der Ven11, Katharina Winkler-Crepaz2, Pauline Wimberger6, Michael von Wolff15, Jana Liebenthron3, Ralf Dittrich1.
Abstract
The cryopreservation of ovarian tissue with subsequent transplantation of the tissue represents an established method of fertility protection for female patients who have to undergo gonadotoxic therapy. The procedure can be performed at any point in the cycle and thus generally does not lead to any delay in oncological therapy. With the aid of this procedure, more than 130 births to date worldwide have been able to be recorded. The birth rate is currently approximately 30% and it can be assumed that this will increase through the further optimisation of the cryopreservation and surgical technique. The concept paper presented here is intended to provide guidance for managing cryopreservation and transplantation of ovarian tissue to German-speaking reproductive medicine centres.Entities:
Keywords: Ferti PROTEKT ; cryopreservation; fertility protection; ovarian tissue; transplantation
Year: 2018 PMID: 30686834 PMCID: PMC6336469 DOI: 10.1055/a-0664-8619
Source DB: PubMed Journal: Geburtshilfe Frauenheilkd ISSN: 0016-5751 Impact factor: 2.915
Table 1 Ovariotoxic effect of various chemotherapeutic agents 1 .
| Risk | Regimen/substance |
|---|---|
| High risk (> 80% risk of permanent amenorrhoea) | CMF, CEF, CAF, TAC × 6 in women ≥ 40 years Conditioning for stem cell transplantation (particularly alkylating-agent-based myeloablative conditioning with busulfan, cyclophosphamide, melphalan) BEACOPP × 6 – 8 in women > 35 years |
| Intermediate risk (40 – 60% risk of permanent amenorrhoea) | CMF, CEF, CAF, TAC × 6 in women 30 – 39 years AC × 4 in women ≥ 40 years AC or EC × 4 → taxane BEACOPP × 6 – 8 in women 25 – 35 years CHOP × 6 in women ≥ 35 years Therapy typical for bone and soft tissue sarcomas |
| Low risk (< 20% risk of permanent amenorrhoea) | CMF, CEF, CAF, TAC × 6 in women ≤ 30 years AC × 4 in women ≤ 40 years BEACOPP × 6 – 8 in women < 25 years ABVD × 2 – 4 CHOP × 6 in women < 35 years CVP Therapy typical for AML (anthracycline/cytarabine) Therapy typical for ALL (multi-agent) FOLFOX in women ≤ 40 years |
| Very low or no risk of permanent amenorrhoea | Methotrexate Fluorouracil Vincristine |
Table 2 Gonadotoxicity in the case of radiation of the ovary and risk of ovarian insufficiency (modified according to 26 ).
| Effective sterilising dose (ESD) | Ovarian radiation dose (Gy) |
|---|---|
| No relevant effects | 0.6 |
| No relevant effects at < 40 years | 1.5 |
| 0 years | 20.3 |
| 10 years | 18.4 |
| 20 years | 16.5 |
| 30 years | 14.3 |
| 40 years | 6 |
Fig. 1Algorithm for the removal of ovarian tissue.
Fig. 2Removal of ovarian tissue via laparoscopy (photo from Department of Obstetrics and Gynaecology, Erlangen).
Fig. 3Transport container for ovarian tissue.
Fig. 4Cut ovarian tissue pieces.
Fig. 5Orthotopic transplantation of ovarian tissue in a peritoneal pocket of the pelvic peritoneum of the ovarian fossa.
Fig. 6Marking the transplantation site with titanium clips.
Fig. 7Algorithm for selecting the transplantation side.
Tab. 1 Ovarialtoxische Wirkung verschiedener Chemotherapeutika 1 .
| Risiko | Regime/Substanz |
|---|---|
| hohes Risiko (> 80%iges Risiko für eine permanente Amenorrhö) | CMF, CEF, CAF, TAC × 6 bei Frauen ≥ 40 Jahre Konditionierung für Stammzelltransplantation (insbesondere alkylanzienbasierte myeloablative Konditionierung mit Busulfan, Cyclophosphamid, Melphalan) BEACOPP × 6 – 8 bei Frauen > 35 Jahre |
| intermediäres Risiko (40 – 60%iges Risiko für eine permanente Amenorrhö) | CMF, CEF, CAF, TAC × 6 bei Frauen 30 – 39 Jahre AC × 4 bei Frauen ≥ 40 Jahre AC oder EC × 4 → Taxan BEACOPP × 6 – 8 bei Frauen 25 – 35 Jahre CHOP × 6 bei Frauen ≥ 35 Jahre Knochen- und Weichteilsarkom-typische Therapie |
| niedriges Risiko (< 20%iges Risiko für eine permanente Amenorrhö) | CMF, CEF, CAF, TAC × 6 bei Frauen ≤ 30 Jahre AC × 4 bei Frauen ≤ 40 Jahre BEACOPP × 6 – 8 bei Frauen < 25 Jahre ABVD × 2 – 4 CHOP × 6 bei Frauen < 35 Jahre CVP AML-typische Therapie (Anthrazyklin/Cytarabin) ALL-typische Therapie (multi-agent) FOLFOX bei Frauen ≤ 40 Jahre |
| sehr niedriges oder kein Risiko für eine permanente Amenorrhö | Methotrexat Fluorouracil Vincristin |
Tab. 2 Gonadotoxizität bei Radiatio des Ovars und Risiko einer Ovarialinsuffizienz (modifiziert nach 26 ).
| effektive sterilisierende Dosis (ESD) | ovarielle Strahlendosis (Gy) |
|---|---|
| keine relevanten Effekte | 0,6 |
| keine relevanten Effekte mit < 40 Jahren | 1,5 |
| 0 Jahre | 20,3 |
| 10 Jahre | 18,4 |
| 20 Jahre | 16,5 |
| 30 Jahre | 14,3 |
| 40 Jahre | 6 |
Abb. 1Algorithmus zur Entnahme des Eierstockgewebes.
Abb. 2Entnahme von Ovarialgewebe per LSK (Bild aus Frauenklinik Erlangen).
Abb. 3Transportbehälter für Ovarialgewebe.
Abb. 4Zugeschnittene Ovarialgewebestücke.
Abb. 5Orthotope Transplantation von Ovarialgewebe in eine peritoneale Tasche des Beckenperitoneums der Fossa ovarica.
Abb. 6Markierung des Transplantationsortes mit Titan-Clips.
Abb. 7Algorithmus zur Wahl der Transplantationsseite.