| Literature DB >> 29479111 |
Reinhard Dettmeyer1, Juliane Lang1, Rainer Amberg2, Barbara Zedler1, Ronald Schulz3, Christoph Birngruber1.
Abstract
BACKGROUND: Pregnancy-associated deaths are extremely rare in Germany. Most deaths are from natural causes, and a range of causes are possible.Entities:
Keywords: HELLP syndrome; ectopic pregnancy; miscarriage; pregnancy
Year: 2018 PMID: 29479111 PMCID: PMC5818275 DOI: 10.1055/s-0043-120446
Source DB: PubMed Journal: Geburtshilfe Frauenheilkd ISSN: 0016-5751 Impact factor: 2.915
Table 1 Pregnancy-associated deaths from natural causes (n = 9): age of the pregnant women, duration of pregnancy and cause of death.
| Age | Duration of pregnancy | Cause of death |
|---|---|---|
| GW = week of gestation | ||
| 32 | 6th month of pregnancy | Fulminant pulmonary embolism in a woman with intact twin pregnancy |
| 23 | 7th month of pregnancy | Cerebral hemorrhage affecting the right-sided cerebellum in a woman with hypertension |
| 23 | GW 40 | Fulminant pulmonary embolism 27 days post partum |
| 34 | 7th month of pregnancy | Cerebral hemorrhage with ventricular rupture in a woman with hypertension |
| 28 | GW 23 | Aortic rupture, pericardial tamponade in a woman with intact twin pregnancy |
| 25 | GW 38 | Myocarditis 2 days after C-section in a woman with a history of drug abuse |
| 23 | 8th month of pregnancy | Fiedlerʼs myocarditis |
| 39 | 6th month of pregnancy | Asthma attack in a woman known to have bronchial asthma |
| 22 | GW 15 | Acute H1N1 infection with fulminant course |
Table 2 Pregnancy-induced natural causes of death (n = 3): age of the pregnant women, duration of pregnancy and cause of death.
| Age | Duration of pregnancy | Cause of death |
|---|---|---|
| GW = week of gestation | ||
| 29 | GW 9 |
Ruptured tubal pregnancy; on autopsy approx. 2300 ml blood found in the abdominal cavity (
|
| 33 | GW 40 | Fatal puerperal sepsis 24 days post partum; on the day she died, the patient complained at home of experiencing a “shivering fit” but did not consult a doctor |
| 39 | GW 41 |
Fatal amniotic fluid embolism requiring reanimation during C-section (
|
Table 3 Fatal hemorrhages induced directly or indirectly by the pregnancy (n = 7): age of the pregnant women, duration of pregnancy and cause of hemorrhage.
| Age | Duration of pregnancy | Cause of hemorrhage |
|---|---|---|
| GW = week of gestation | ||
| 26 | GW 39 | Para 2, gravida 3; bleeding from initially undetected cervical tear with secondary puerperal sepsis (Group A streptococci) during vaginal delivery with vacuum extraction after discontinued homebirth |
| 35 | GW 40 | Para 1, gravida 2; postpartum hemorrhage from uterine atony; multiple organ failure (MOF) from hemorrhagic shock despite hysterectomy |
| 40 | GW 40 | Bleeding from high vaginal tear and hemorrhagic shock from clinically diagnosed uterine atony |
| 33 | Early pregnancy | Iatrogenic injury of the right iliac artery during laparoscopy after curettage performed to exclude ectopic pregnancy; cause of death was hemorrhagic shock |
| 31 | GW 39 | Clinically diagnosed uterine atony with postpartum hemorrhage and death from hemorrhagic shock (exhumation) |
| 36 | GW 34 | Hemorrhagic shock in a woman with placenta previa, bicornuate uterus and twin pregnancy |
| 38 | 9th month of pregnancy | Death occurred five days post partum, following initially undetected high vaginal tear following vaginal delivery; cause of death was hemorrhagic shock |
Table 4 Unusual pregnancy-associated deaths (n = 3): age of the pregnant women, duration of pregnancy and cause of death.
| Age | Duration of pregnancy | Cause of death |
|---|---|---|
| EDA = epidural anesthesia; GW = week of gestation; s/p = status post | ||
| 45 | GW 8 | s/p curettage carried out one day before death; cause of death unclear |
| 35 | s/p miscarriage in early pregnancy | Found lifeless approx. 3 – 4 weeks after miscarriage, cause of death unclear; toxicological findings were positive for paracetamol + propyphenazone, but not in toxic doses |
| 31 | GW 39 | Seizures after administration of medication while receiving EDA, then asystole; C-section performed with reanimation; administration of wrong dose of NAROPIN ® (= ropivacaine) in clearly toxic amounts, ampoules of ropivacaine 0.75% were administered inadvertently instead of ampoules of ropivacaine 0.25% |
Tab. 1 Schwangerschaftsassoziierte Todesfälle mit natürlicher Todesursache (n = 9): Alter der Schwangeren, Schwangerschaftsdauer und Todesursachen.
| Alter | SS-Dauer | Todesursache |
|---|---|---|
| SS = Schwangerschaft; SSM = Schwangerschaftsmonat; SSW = Schwangerschaftswochen | ||
| 32 | 6. SSM | fulminante Lungenthrombembolie bei intakter Gemini-Gravidität |
| 23 | 7. SSM | Hirnmassenblutung: rechte Kleinhirnhemisphäre bei Hypertonus |
| 23 | 40. SSW | fulminante Lungenthrombembolie 27 Tage post partum |
| 34 | 7. SSM | Hirnmassenblutung mit Ventrikeleinbruch bei Hypertonus |
| 28 | 23. SSW | Aortenruptur, Herzbeuteltamponade bei intakter Gemini-Gravidität |
| 25 | 38. SSW | Myokarditis 2 Tage nach Sectio bei Drogenabusus |
| 23 | 8. SSM | sog. Fiedlerʼsche Myokarditis |
| 39 | 6. SSM | Asthmaanfall bei bekanntem Asthma bronchiale |
| 22 | 15. SSW | akute H1N1-Infektion mit foudroyantem Verlauf |
Tab. 2 Schwangerschaftsinduzierte natürliche Todesursachen (n = 3): Alter der Schwangeren, Schwangerschaftsdauer und Todesursachen.
| Alter | SS-Dauer | Todesursache |
|---|---|---|
| SS = Schwangerschaft; SSW = Schwangerschaftswochen | ||
| 29 | 9. SSW |
rupturierte Tubargravidität; autoptisch ca. 2300 ml Blut in der Bauchhöhle (
|
| 33 | 40. SSW | letale Puerperalsepsis 24 Tage post partum; Patientin habe am Todestag zu Hause über „Schüttelfrost“ geklagt, jedoch keinen Arzt konsultiert |
| 39 | 41. SSW |
letale Fruchtwasserembolie mit Reanimationspflichtigkeit während der Sectio caesarea (
|
Tab. 3 Direkt oder indirekt schwangerschaftsinduzierte letale Hämorrhagien (n = 7): Alter der Schwangeren, Schwangerschaftsdauer und Blutungsursachen.
| Alter | SS-Dauer | Blutungsursache |
|---|---|---|
| SS = Schwangerschaft; SSW = Schwangerschaftswoche; SSM = Schwangerschaftsmonat | ||
| 26 | 39. SSW | 2. Para, 3. Gravida; Blutung aus zunächst nicht erkanntem Zervixriss mit sekundärer Puerperalsepsis (Streptokokken der Gruppe A) bei Entbindung mittels Vakuumextraktion nach abgebrochener Hausgeburt |
| 35 | 40. SSW | 1. Para, 2. Gravida; atonische Nachblutung; trotz Hysterektomie Multiorganversagen (MOV) im hämorrhagischen Schock |
| 40 | 40. SSW | Blutung aus hohem Scheidenriss mit hämorrhagischem Schock bei klinisch diagnostizierter Uterusatonie |
| 33 | Früh-SS | iatrogene Verletzung der A. iliaca dextra bei Bauchspiegelung nach Abrasio zum Ausschluss einer Tubargravidität; hämorrhagischer Schock als Todesursache |
| 31 | 39. SSW | klinisch atonische Nachblutung mit Tod im hämorrhagischen Schock (Exhumierung) |
| 36 | 34. SSW | hämorrhagischer Schock bei Placenta praevia, Uterus bicornis und Gemini-Gravidität |
| 38 | 9. SSM | 5 Tage post partum verstorben nach zunächst unerkanntem hohen Scheidenriss bei vaginaler Entbindung; hämorrhagischer Schock als Todesursache |
Tab. 4 Ungewöhnliche schwangerschaftsassoziierte Todesfälle (n = 3): Alter der Schwangeren, Schwangerschaftsdauer und Todesursachen.
| Alter | SS-Dauer | Todesursache |
|---|---|---|
| SS = Schwangerschaft; SSW = Schwangerschaftswoche; PDA = Periduralanästhesie | ||
| 45 | 8. SSW | Z. n. Abrasio am Tag vor dem Tode; Todesursache nicht geklärt |
| 35 | Z. n. Fehlgeburt in der Früh-SS | leblos gefunden ca. 3 – 4 Wochen nach Fehlgeburt, Todesursache nicht geklärt; toxikologisch Paracetamol + Propyphenazon positiv, jedoch nicht in toxischer Dosierung |
| 31 | 39. SSW | nach Medikamentengabe unter PDA gekrampft, dann Asystolie; Sectio unter Reanimation; fehlerhafte Dosierung von NAROPIN ® = Ropivacain im deutlich toxischen Bereich, Ampullen mit 0,75% Ropivacain waren versehentlich gegeben worden statt Ampullen mit 0,25% Ropivacain |