| Literature DB >> 27995287 |
A Wielandner1, P Agarwal2, A Toelly3, C Bardach4.
Abstract
BACKGROUND: In patients with a clinical suspicion of pneumonia, typical clinical and laboratory features along with the detection of infiltrates on chest X‑ray are as a rule considered diagnostic and therapy is immediately initiated; however, studies have shown that in up to 5% of patients with an initial suspicion of pneumonia, another noninfectious pulmonary disease was the underlying cause. Early recognition and differentiation of diseases mimicking pneumonia are prerequisites for an adequate therapy.Entities:
Keywords: Chest X ray; Computed tomography; Predominant pattern; Temporal course; Treatment resistant
Mesh:
Year: 2017 PMID: 27995287 PMCID: PMC7095929 DOI: 10.1007/s00117-016-0196-5
Source DB: PubMed Journal: Radiologe ISSN: 0033-832X Impact factor: 0.635
| Differenzialdiagnose | Prädominante Muster | Typische Verteilung | Auftreten der Symptome |
|---|---|---|---|
| Lungenödem | Milchglas, septale Linien | Gravitationsabhängig-hydrostatisch: zentral Permeabilitätsödem: diffus | Akut |
| Aspiration | Konsolidierung | Unterlappen | Akut |
| Lungeninfarzierung | Dreieckige (manchmal runde) Konsolidierung | Peripher | Akut |
| Diffuse alveoläre Einblutungen | Milchglas, „crazy paving“ | Diffus | Akut |
| Medikamentenassoziiert | Milchglas/Konsolidierung | In Abhängigkeit vom Mechanismus | Akut/chronisch |
| Lepidisch wachsendes Adenokarzinom | Milchglas, Konsolidierung | Peribronchovaskulär, diffus | Chronisch |
| Lymphom | Konsolidierung | Zentral, peribronchovaskulär | Chronisch |
| Organisierende Pneumonie | Konsolidierung, „crazy paving“, wandernd | Unterlappen, ausgeprägt peripher, peribronchovaskulär, subpleural | Chronisch |
| Sarkoidose | Konsolidierung, perilymphatische Noduli | Oberlappen, peribronchovaskulär, zentral | Chronisch |
| Akute eosinophile Pneumonie | Milchglas | Peripher | Akut |
| Exogene allergische Alveolitis | Milchglas, „airtrapping“ | Peribronchovaskulär | Chronisch |
aUnterschiede im prädominantem Muster, in der typischen Verteilung und im Auftreten.



| Erkrankungsbild | Medikamente (Auswahl) |
|---|---|
| Lungenödem | Aspirin, Nitrofurantoin, Heroin, Chemotherapeutika (Methotrexat, Cyclophosphamid, Carmustin) |
| Diffuser Alveolarzellschaden | Chemotherapeutika (Bleomycin, Methotrexat, Busulfan, Cyclophosphamid, Mitomycin), Melphalan, Goldsalze, Nitrofurantoin, Amiodaron |
| Exogene allergische Alveolitis und akute eosinophile Pneumonie | Methotrexat, Nitrofurantoin, Bleomycin, Procarbazin, Carmustin, Cyclophosphamid, nichtsteroidale antiinflammatorische Medikamente und Sulfonamide |
| Organisierende Pneumonie | Methotrexat, Goldsalze, Penicillamin, Nitrofurantoin, Amiodaron, Bleomycin, Busulfan, Cyclophosphamid |
| Pulmonale Einblutung | Antikoagulanzien, Cyclophosphamid, Penicillamin, Amphotericin B, Cytarabin |
| Nichtspezifische interstitielle Pneumonie (NSIP) | Amiodaron, Methotrexat, Penicillamin, Gold, Hydralazin, Carmustin |

