| Literature DB >> 25316105 |
Abstract
Many chemotherapeutic agents have a direct or indirect toxic effect on the lungs and airways which can lead to potentially fatal complications. It is a diagnostic challenge to identify such changes by imaging early as they are often unspecific and can be misinterpreted as pulmonary edema, infections, radiation pneumonitis or progression of an underlying disease. In this review the morphological changes of the lungs and airways are summarized according to anatomical location and some of the most commonly used chemotherapeutic agents and their adverse effects are listed.Entities:
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Year: 2014 PMID: 25316105 PMCID: PMC7095923 DOI: 10.1007/s00117-014-2750-3
Source DB: PubMed Journal: Radiologe ISSN: 0033-832X Impact factor: 0.635
| Agens | Typische pulmonale Komplikationen | Inzidenz | Dosisabhängigkeit | Zeitl. Verlauf |
|---|---|---|---|---|
|
| ||||
| Bleomycin [ | AIP, Lungenödem, eosinophile Pneumonie, OP, noduläre Veränderungen, Fibrose | 2–40% | Ja, kumulativ | Tg. – Mt. |
| Doxorubicin | Infusionsreaktion, selten NSIP oder OP | |||
|
| ||||
| Oxaliplatin | AIP, Fibrose, eosinophile Pneumonie, Infusionsreaktion | |||
| Cyclophosphamid, Chlorambucil, Carmustin [ | AIP, Lungenödem, NSIP, OP, Fibrose | Ja | ||
|
| ||||
| Methotrexat [ | NSIP, OP | 2,1–5,5% | Nein | Tg. – Mt. |
|
| ||||
| Temsirolimus [ | NSIP | 5–36% | 2–16 Wo. | |
|
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| Etoposid [ | AIP, Lungenödem | Ja | Tg. | |
| Teniposid [ | Infusionsreaktion | 3,6–6,5% | Min. | |
|
| ||||
| Bevacizumab [ | Blutung, Lungenarterienembolien | 10–20% | Nein | Tg. |
| Matuzumab [ | Bronchospasmus | <1% | ||
| Trastuzumab [ | AIP, Lungenödem, Infusionsreaktion | <1% | Nein | Min. – Std. |
|
| ||||
| Paclitaxel, Docetaxel [ | AIP, Lungenödem, Fibrose, Infusionsreaktion | 30%, 42% | Nein | Min. – Tg. |
|
| ||||
| Gemcitabin [ | AIP, Lungenödem, Blutung | <1–1,4% | ||
|
| ||||
| Gefitinib | AIP, Lungenödem, NSIP, Blutung, Fibrose | |||
| Imatinib [ | NSIP, Lungenödem (Überwässerung), Pleuraergüsse | Tg. – Mt. | ||
| Erlotinib [ | NSIP, AIP, Lungenödem | <1% | Nein | Mt. |
|
| AIP, Lungenödem, NSIP, OP | |||
Infusionsreaktionen treten per definitionem perakut innerhalb von Minuten auf. Bei den fehlenden Angaben ist die aktuelle Literatur entweder widersprüchlich, oder es handelt sich um einzelne Fallbeschreibungen. Teilweise ist aufgrund der Grunderkrankungen und Kombinationstherapien eine eindeutige Kausalität nicht nachzuweisen. AIP akute interstitielle Pneumonie, OP organisierende Pneumonie, NSIP nichtspezifische interstitielle Pneumonie, Min. Minuten, Std. Stunden, Wo. Wochen, Tg. Tage, Mt. Monate.







