| Literature DB >> 15609037 |
Abstract
First, the general principles for an antibiotic therapy are stated. The indications have to be well thought through. Frequent viral ENT infections, as well as numerous bacterial infections, should not be treated with antibiotics. Due to the current antibiotic sensitivity of the main ENT pathogens, the antibiotic choice for an empiric therapy is emphasized, and also the advantage of an optimized therapy based on the results of Gram stain (supercalculated empiric therapy) and an antibiogram (specific therapy). Pus characteristics may be the first step in diagnosing the pathogens. The degree of severity of an infection determines the oral or parenteral route of administration. As a rule, antibiotic therapy has to be checked after 2-3 days. The grouping of the different ENT infections with a similar spectrum of pathogens gives a better view of the therapeutic principles and reduces repetitions. The current recommendations for antibiotic treatment of numerous ENT infections with different degrees of severity are indicated. After the presentation of the appropriate antibiotics with their current spectrum of efficacy, the initial therapy, treatment in case of penicillin allergy, and of severe cases and complications or therapeutic failure are mentioned.Entities:
Mesh:
Substances:
Year: 2005 PMID: 15609037 PMCID: PMC7080168 DOI: 10.1007/s00106-004-1184-z
Source DB: PubMed Journal: HNO ISSN: 0017-6192 Impact factor: 1.284
| Keim | Eiter |
|---|---|
| Streptokokken, Pneumokokken | Dünnflüssig, gelb-grünlich |
| Staphylokokken | Dickrahmig, gelb bis weiß |
| Pseudomonas aeruginosa | Bläulich-grün, süßlicher Geruch |
| Gonokokken | Grünlich |
| Escherichia coli | Bräunlich-fötid |
| Proteus | Gelb-bräunlich, fötid |
| Salmonella typhi | Dünnflüssig, bräunlich |
| Mycobacterium tuberculosis | Dünnflüssig-wässrig, flockig |
| Anaerobier, Bacteroides | Jauchig stinkend |
| Infektionen durch Pneumokokken und Haemophilus influenzae |
| Infektionen durch Streptokokken (und Anaerobier) |
| Staphylokokkeninfektionen |
| Pseudomonasinfektionen |
| Anaerobierinfektionen |
| Lebensbedrohliche Infektionen |
|
| Respiratory syncytial virus |
|
| Rhinoviren |
| Moraxella catarrhalis | Adenoviren |
| Streptococcus pyogenes | Para-/Influenza-Viren |
| Peptostreptokokken | Coxsackie-A/B-Viren |
| Staphylococcus aureus | Echoviren |
| Staphylococcus epidermidis | Epstein-Barr-Viren |
| Pseudomonas aeruginosa | Herpes-simplex-Viren |
| Enterobakterien | Masernviren |
| Anaerobier | Papillomaviren |
| Mycoplasma pneumoniae | Varicella-zoster-Viren |
| Chlamydia pneumoniae | |
| Legionella pneumophila |
| Antibiotika | Handelsnamen |
|---|---|
|
| |
|
| Isocillin, Ispenoral, Infectocillin, |
| Penicillin V dura, Baycillin | |
|
| Amoxypen, Amoximerck, Infectomox |
| Amoxicillin + Clavulansäure | Augmentan, Amoxi-Clavulan STADA |
| Sultamicillin | Unacid PD oral |
|
| |
| Cefalexin1 | Cephalexin ratiopharm, Cephalex ct, |
| Cefadroxil1 | Grüncef, Cefadroxil Sandoz |
| Cefaclor2 | Panoral, Cefaclor STADA |
| Cefuroximaxetil2 | Elobact, Zinnat |
| Loracarbef2 | Lorafem |
| Cefpodoximproxetil2,3 | Orelox, Podomexef |
| Cefixim3 | Cephoral, Cefixim ratiopharm |
| Ceftibuten3 | Keimax |
|
| |
| Erythromycinethylsuccinat | Paediathrocin, Erythrocin |
| Erythromycinestolat | Infectomycin |
| Erythromycinstinoprat | Erysec |
| Josamycin | Wilprafen |
| Roxithromycin | Rulid, Roxidura |
| Clarithromycin | Klacid, Cyllind |
|
|
|
| Azithromycin | Zithromax (3 Tage) |
|
| |
| Telithromycin | Ketek |
|
| |
| Clindamycin | Sobelin, Clinda-saar |
|
| Bactrim, Eusaprim, Cotrimox-Wolff |
|
| |
| Doxycyclin | Vibramycin, Doxycyclin AL, Supracyclin |
| Minocyclin | Klinomycin, Minocyclin-ratiopharm, Minoplus forte |
|
| |
| Ofloxacin | Tarivid, Oflodura |
| Ciprofloxacin | Ciprobay, Ciprofloxacin Sandoz |
| Levofloxacin | Tavanic |
| Moxifloxacin | Avalox |
|
| |
| Makrolide | |
| Azithromycin | |
| Telithromycin | |
| Clindamycin | |
| (Cephalosporine, Carbapeneme) | |
| Cotrimoxazol | |
| Tetracycline | |
| Fluorchinolone | |
| Fosfomycin | |
| Glycopeptide | |
| Linezolid |
Therapie der Wahl von Streptokokken- und Pneumokokkeninfektionen
Therapie der Wahl der akuten Otitis media, Sinusitis, Laryngitis und Bronchitis
1, 2, 3 Oralcephalosporine der 1., 2., 3. Generation.
|
| |
| Benzylpenicillin | Penicillin Grünenthal, Penicillin G Jenapharm |
| Amoxicillin oral | Amoxypen, Amoximerck, Infectomox |
| Ampicillin parenteral | Binotal, Ampicillin ratiopharm |
| Amoxicillin + Clavulansäure oral | Augmentan, Amoxi-Clavulan STADA |
| Amoxicillin + Clavulansäure i.v. | Augmentan i.v. |
| Sultamicillin oral | Unacid PD oral |
| Ampicillin + Sulbactam i.v. | Unacid |
|
| |
| Cefazolin1 | Elzogram, Cefazolin Fresenius |
| Cefuroxim2 | Zinacef, Cefuroxim Sandoz |
| Cefotiam2 | Spizef |
| Cefoxitin2 | Mefoxitin |
| Cefotaxim3a | Claforan, Cefotaxim Hexal |
| Ceftriaxon3a | Rocephin, Ceftriaxon-ratiopharm |
| Ceftazidim3b | Fortum |
| Cefepim3b | Maxipime |
|
| |
| Imipenem | Zienam |
| Meropenem | Meronem |
|
| |
| Erythromycin i.v. | Erythrocin i.v., Erycinum i.v. |
| Clarithromycin i.v. | Klacid 500 |
|
| |
|
| |
| Clindamycin i.v. | Sobelin, Clinda-saar |
|
| Eusaprim Inf, Cotrim-ratiopharm SF |
|
| |
| Doxycyclin | Doxycyclin-ratiopharm |
|
| |
| Ofloxacin i.v. | Tarivid Inf. |
| Ciprofloxacin i.v. | Ciprobay Inf. |
| Levofloxacin i.v. | Tavanic Inf. |
| Moxifloxacin i.v. | Avalox Inf. |
| Fosfomycin | InfectoFos |
|
| |
| Vancomycin | Vancomycin CP Lilly, Vanco-saar |
| Teicoplanin | Targocid |
|
| |
| Linezolid oral + i.v. | Zyvoxid |
1, 2, 3 Cephalosporine der 1., 2., 3. Generation.
|
|
|
|
|---|---|---|
| Standard | Amoxicillin Penicillin V | Amp-BLI-Ko Cefuroximaxetil, Cefpodoximproxetil Telithromycin, Makrolid Co-trimoxazol, Doxycyclin Cefadroxil |
| Schwere Fälle, Komplikationen, Risikofaktoren, Therapieversagen | Amp-BLI-Ko hochdosiert Cefuroximaxetil hochdosiert | Amp-BLI-Ko i.v. Cefuroxim i.v., Cefotaxim, Ceftriaxon oder Cefepim Piperacillin plus Tazobactam/Sulbactam Levofloxacin, Moxifloxacin |
| Situation | Gram-Präparat | Verdacht auf | Therapie der Wahl | Alternativen |
|---|---|---|---|---|
| Standard | Grampositive Diplo- oder Kettenkokken | Pneumokokken oder Streptokokken | Oralpenicillin | Aminopenicillin |
| Cephalosporin1, 2 | ||||
| Telithromycin | ||||
| Makrolid | ||||
| Clindamycin | ||||
| Gramnegative Stäbchen | Haemophilus influenzae | Amoxicillin | Amp-BLI-Ko | |
| Cephalosporin2, 3 | ||||
| Azithromycin | ||||
| Telithromycin | ||||
| Doxycyclin | ||||
| Co-trimoxazol | ||||
| Fluorchinolon | ||||
| Gramnegative Kokken | Moraxella catharrhalis | Orales Cephalosporin2 Amp-BLI-Ko | Makrolid, | |
| Telithromycin | ||||
| Co-trimoxazol | ||||
| Tetracyclin | ||||
| Fluorchinolon | ||||
| Schwere Fälle, Komplikationen, Risikofaktoren, Therapieversagen | Grampositive Diplo- oder Kettenkokken | Pneumokokken oder Streptokokken | Penicillin G hochdosiert | Ampicillin i.v. |
| Cefotaxim oder | ||||
| Ceftriaxon | ||||
| Moxifloxacin, | ||||
| Levofloxacin, | ||||
| Imipenem | ||||
| Gramnegative Stäbchen | Haemophilus influenzae | Cefotaxim, Ceftriaxon | Amp-BLI-Ko | |
| Meropenem, Imipenem | ||||
| Fluorchinolon | ||||
| Piperacillin plus | ||||
| Tazobactam/Sulbactam | ||||
| Ceftazidim, Cefepim | ||||
| Gramnegative Kokken | Moraxella catarrhalis | Cefuroxim i.v. | Amp-BLI-Ko i.v. | |
| Fluorchinolone |
Cephalosporin1, 2, 3: Cephalosporin der 1., 2., 3. Generation.
| · | Hohes Fieber und starke Schmerzen, schweres Krankheitsbild |
| · | Starke Vorwölbung des Trommelfells und Verwischen des Randes |
| · | Druckschmerzhaftigkeit über dem Warzenfortsatz |
| · | Fazialisparese |
| · | Innenohrbeeinträchtigung |
| · | Meningitis, Meningoenzephalitis |
| · | Unbefriedigendes Ansprechen auf antibiotische Behandlung |
| · | Auftreten einer Otitis media unter Antibiotikatherapie |
| · | Neugeborene und sehr junge Säuglinge |
| · | Immunschwäche |
| · | Verdacht auf Mastoiditis |
| · | Verdacht auf Sepsis |
| · | Mastoiditis |
| · | Labyrinthitis |
| · | Fazialisparese |
| · | Pyramidenspitzeneiterung |
| · | Sinusthrombose |
| · | Epi- oder Subduralabszess |
| · | Hirn- oder Kleinhirnabszess |
| · | Meningitis, Meningoenzephalitis |
| · | Sepsis |
| Relativ häufigeres Vorkommen der kursiv gedruckten Keime im Neugeborenenalter |
|---|
| Streptococcus pneumoniae |
| Haemophilus influenzae |
| Moraxella catarrhalis |
| Streptococcus pyogenes |
|
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|
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|
|
|
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| Anaerobier |
| Alloiococcus otitidis—Turicella otitidis |
| Indikationen zur Antibiotikatherapie bei: | |
|---|---|
| 1) | Starken Beschwerden des Patienten, |
| 2) | Einer Verstärkung der Beschwerden im Laufe der Erkrankung, |
| 3) | Einer drohenden Komplikation, |
| 4) | Kleinkindern, |
| 5) | Kindern mit rezidivierendem Tubenkatarrh, |
| 6) | Patienten mit chronischer Bronchitis, |
| 7) | Immundezifienten bzw. immunsupprimierten Patienten, |
| 8) | Geriatrischen Patienten, |
| 9) | Patienten mit schweren Grundleiden. |
| Indikationen zur Antibiotikatherapie: | |
|---|---|
| 1) | Kleinkinder bis Ende des 1. Lebensjahres, |
| 2) | Kinder mit Lungenvorerkrankungen und Herzfehlern, |
| 3) | Patienten mit chronisch-obstruktiver Atemwegserkrankung, |
| 4) | Patienten mit chronischer Bronchitis im akuten Schub, |
| 5) | Immundefiziente und immunsupprimierte Patienten, |
| 6) | Geriatrische Patienten, |
| 7) | Patienten mit schweren Grunderkrankungen und |
| 8) | Patienten mit zusätzlichen HNO-Infektionen. |
|
|
|
|---|---|
| Streptococcus pyogenes (A-Streptokokken) | Rhinovirus (+ Rhinitis) |
| Andere Streptokokken (C, G) | Coronavirus (+ Rhinitis) |
| Streptococcus pneumoniae | Adenovirus (+ Konjunctivitis) |
| Haemophilus influenzae | Influenza (+ Myalgie, Husten) |
| Straphylococcus s.p. | Parainfluenza (+ Rhinitis + Husten) |
| Mycoplasma pneumoniae | EBV (+ Splenomegalie) |
| Chlamydia pneumoniae | RSV (+ Rhinopharyngitis) |
| Corynebacterium diphtheriae | Enterovirus: Echo, Coxsackie (Herpangina) |
| Corynebacterium haemolyticum | Herpes simplex (Herpes-Gingivostomatitis) |
| Fusobacterium fusiforme + Spirochäten | |
| N. gonorrhoeae | |
| N. meningitidis | |
| Listeria monocytogenes | |
| Salmonella typhi/pharatyphi | |
| Francisella tularensis | |
| Anaerobier | |
| Candida |
| Antibiotikum | Resistenzhäufigkeit [%] |
|---|---|
| Penicilline | 75–80 |
| Amp-BLI-Ko | 2–3 |
| Orale Cephalosporine* | 2–3 |
| Makrolide | 6 |
| Clindamycin | 2 |
| Cotrimoxazol | 9 |
| Tetracycline (Doxycyclin) | 12 |
| Aminoglykosid-Antibiotika | 2–5 |
| Fluorchinolone | 2–3 |
* Gilt nicht für Cefixim und Ceftibuten.
| Therapie | Handelsnamen |
|---|---|
|
| |
| Doxycyclin | Vibramycin |
| Cotrimoxazol | Bactrim, Eusaprim |
| Erythromycin, Josamycin | Erythrocin, Wilprafen |
| Clarithromycin | Klacid |
| Telithromycin | Ketek |
| Dicloxacillin, Flucloxacillin | InfectoStaph, Staphylex |
| Clindamycin | Clinda-saar, Sobelin |
| Cefalexin, Cefadroxil, Cefuroximaxetil | Cephalexin ratiopharm, Grüncef, Elobact |
| Amoxicillin + Clavulansäure | Augmentan |
| Sultamicillin | Unacid PD oral |
| Levofloxacin | Tavanic |
| Moxifloxacin | Avalox |
| Rifampicin | Rifa, Rifampicin-Hefa |
| Linezolid | Zyvoxid |
|
| |
| Benzylpenicillin + Sulbactam | Penicillin G + Combactam |
| Oxacillin, Flucloxacillin | InfectoStaph, Staphylex |
| Amoxicillin + Clavulansäure | Augmentan |
| Ampicillin + Sulbactam | Unacid |
| Cefazolin | Cefazolin-saar 2000, Gramaxin |
| Cefuroxim, Cefotiam | Zinacef, Cefuroxim Fresenius, Spizef |
| Clindamycin | Clinda-saar, Sobelin solubile |
| Fosfomycin | Fosfocin |
| Vancomycin, Teicoplanin | Vancomycin CP Lilly, Targocid |
| Netilmicin | Certomycin |
| Levofloxacin, Moxifloxacin | Tavanic, Avalox |
| Rifampicin | Rifa parenteral |
| Linezolid | Zyvoxid |
| Quinupristin + Dalfopristin | Synercid |
| Substanzen | Handelsnamen |
|---|---|
| Ciprofloxacin (oral/parenteral) | Ciprobay |
| Levofloxacin (oral/parenteral) | Tavanic |
| Piperacillin | Piperacillin Fresenius/Hexal |
| Ceftazidim, Cefepim | Fortum, Maxipime |
| Tobramycin, Gentamicin | Gernebcin, Refobacin |
| Netilmicin, Amikacin | Certomycin, Biklin, Amikacin Fresenius |
| Fosfomycin | Fosfocin |
| Aztreonam | Azactam |
| Imipenem, Meropenem | Zienam, Meronem |
| Substanzen | Dosis (mg/kg Körpergewicht) |
|---|---|
| Gentamicin | 50 |
| Tobramycin | 75 |
| Amikacin | 120 |
| Netilmicin | 200 |
| Perichondritis der Ohrmuschel und des Kehlkopfes |
| Lymphadenitis plus Ödem |
| Parotitis plus Ödem |
| Sinusitis plus Orbitalödem |