| Literature DB >> 15021931 |
G Rohde1, G Schultze-Werninghaus, T T Bauer.
Abstract
Pulmonary viral infections are associated with substantial morbidity and socioeconomic costs. Rhinovirus, influenza A and B, adenovirus, parainfluenza, respiratory syncytial virus (RSV), and coronavirus are etiologies most often associated with infections of the upper and lower respiratory tract. Therapy of viral infections in nonimmunocompromised hosts has only developed slowly during recent years, despite the enormous socioeconomic impact. This is in part due to the complex virus/host interactions and numerous and varying mechanisms of infection. Neuraminidase inhibitors have produced notable progress in the therapeutic approaches to influenza-associated pulmonary infections and are at least able to shorten the duration of symptoms in selected patients. However, neuraminidase inhibitors can only be applied in specific infections and the spectrum of agents with antiviral activity is broad. This article summarizes major principles of antiviral efficacy and reviews recent clinical trials.Entities:
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Year: 2004 PMID: 15021931 PMCID: PMC7079889 DOI: 10.1007/s00108-003-1111-5
Source DB: PubMed Journal: Internist (Berl) ISSN: 0020-9554 Impact factor: 0.743
| Erreger | Serotypen | Turku [%] | Leicester [%] |
|---|---|---|---|
| Rhinovirus | >100 | 52,5 | 29,4 |
| Influenza-A-Virus | 1 und Subtypen | 5 | 6,5 (A und B) |
| Influenza-B-Virus | 1 und Subtypen | 1 | |
| Adenovirus | >31 | 1 | − |
| Parainfluenza | 1–4 | 3,5 | − |
| Respiratory Syncytial Virus (RSV) | 2 | 2 | 3,7 |
| Enterovirus | 70 | 2 | − |
| Coronavirus | 2+ | 8,5 | 14,4 |
| C. pneumoniae | − | 2 | − |
| M. pneumoniae | − | 0,5 | − |
| Pneumokokken | − | 0,5 | − |
| H. influenzae | − | 0,5 | − |
| M. catharralis | − | − | − |
| Duale Virusinfektion | − | 5 | Unbekannt |
| Gemischte Infektion | − | 3 | Unbekannt |
| Unbekannt | − | 30,5 | 46 |

| Studien | Teilnehmer | Statistische Methode | Effekt | |
|---|---|---|---|---|
| [n] | [n] | |||
| Schnupfen | 48 | 1207 | Peto Odds Ratio (95% CI) | 0,33 (0,43) |
| Druckerhöhung im Mittelohr | 1 | 20 | Peto Odds Ratio (95% Cl) | 0,76 (4,95) |
| Funktionsstörung der Eustachschen Röhre | 1 | 20 | Peto Odds Ratio (95% CI) | 2,73 (61,10) |
| Behinderung der Nasenatmung | 8 | 313 | Peto Odds Ratio (95% Cl) | 2,22 (3,70) |
| Nasales Erythem | 1 | 25 | Peto Odds Ratio (95% Cl) | 1,23 (9,10) |
| Blutig tingierter Nasenausfluss | 8 | 386 | Peto Odds Ratio (95% Cl) | 1,71 (2,94) |
| Andere Nebenwirkungen | 2 | 9 | Peto Odds Ratio (95% Cl) | Not estimable |
95% Cl: 95%-Konfidenzintervall.
| Studien | Teilnehmer | Statistische Methode | Effekt | |
|---|---|---|---|---|
| [n] | [n] | |||
| Schnupfen | 16 | 16304 | Peto Odds Ratio (95% CI) | 0,52 (0,57) |
| Rhinovirusinfektion | 6 | 1953 | Peto Odds Ratio (95% CI) | 0,60 (0,79) |
| Parainfluenzainfektion | 2 | 254 | Peto Odds Ratio (95% CI) | 1,69 (3,37) |
| Schnupfen | 4 | 1438 | Peto Odds Ratio (95% CI) | 0,85 (1,08) |
| Blutig tingierter Nasenausfluss | 14 | 3268 | Peto Odds Ratio (95% CI) | 4,52 (5,41) |
| Nasenschleimhauterosion und Iymphozytäres Infiltrat | 5 | 1217 | Peta Odds Ratio (95% CI) | 2,58 (3,91) |
| Nasenschleimhautirritation, „trockene Nase“ | 6 | 1021 | Peto Odds Ratio (95% CI) | 2,58 (3,52) |
| Nasenatmungsbehinderung | 4 | 471 | Peto Odds Ratio (95% CI) | 3,07 (4,51) |
95% Cl: 95%-Konfidenzintervall.
| Wirkstoff | Wirkmechanismus | Virusspektrum | Pharmakokinetik | Nebenwirkungen |
|---|---|---|---|---|
| Amantadin | Inhibition der viralen Replikation durch Blockade das viralen M2-Proteinionenkanals | Influenza A | Orale Bioverfügbarkeit >90%, PHWZ 10–31 h | Schlaflosigkeit, Benommenheit, Reizbarkeit und Konzentrationsschwierigkeiten |
| Cidofovir | Kompetitive Hemmung der Inkorporation von Deoxycytosin-5-Triphosphat in die virale DNS. Inkorporation von Cidofovir in die virale DNS führt zu Kettenabbrüchen bei der DNS-Elongation | Cytomegalievirus, Herpesvirus, Adenovirus, Epstein-Barr-Virus, humanes Papillomavirus, humanes Papovavirus | Orale Bioverfügbarkeit 5%, daher nur als i.v.-Gabe (Dosierung 3–5mg/kg), PHWZ 2,4–3,2 h | Nephrotoxizität (Protektion durch Probenecid), Neutropenie (20%), Nausea (8%), Fieber (15%). Embryotoxisch (Gruppe C)! |
| Interferon α | Induktion zellulärer Enzyme, die mit der viralen Proteinbiosynthsese interferieren | Gesichert bei Hepatitis B and C, humanem Herpesvirus 8, Papillomavirus, Rhinovirus | Orale Bioverfügbarkeit 0%, PHWZ 2–3h | Grippeähnliche Symptome, gastrointestinale Beschwerden, ZNS-Dysfunktion, Depression, Knochenmarkdepression, Autoimmunphänomene |
| Palivizumab | Humanisierter monoklonaler Antikörper gegen das RSV-F-Glykoprotein | RSV | Dosierung 15 mg/kg; PHWZ 18 Tage | Keine bekannt |
| Pleconaril | Hemmung der Freisetzung der viralen Nukleinsäure durch Integration in Taschen des Viruskapsids und Verhinderung der Virusadsorption an die Wirtszelle | Picornaviren (Coxsackieviren, Echoviren, „non polio enteroviren“) | Orale Bioverfügbarkeit 70%; PHWZ 5,7 h; Dosierung 5 mg/kg 2-mal tgl. | Übelkeit, Diarrhö |
| Ribavirin | Guanosinanalogon, Interferenz mit der viralen Boten-RNS | Respiratory Syncytial Virus, Parainfluenza, Influenza A and B, Masern, Hantavirus | Orale Bioverfügbarkeit 32%, PHWZ 30–60 h, Absorption als Aerosol | Anämie, Irritation von Haut, Augen und oberer Atemwege, Bronchospasmus, Transaminasenanstieg, Insomnie, Depression, Erregbarkeit |
| Zanamivir, Oseltamivir | Hemmung der viralen Neuraminidase und somit der Freisetzung neugebildeter Viren aus den infizierten Zellen | Influenza A und B | Bioverfügbarkeit 80% (Oseltamivir) | Bronchospasmus bei Zanamivir, gastrointestinale Störungen bei Oseltamivir |
PHWZ: Plasmahalbwertzeit.
| Schritte der Virusreplikation | Hemmstoff | Atemwegsvirus |
|---|---|---|
| Virusadsorption an die Wirtszelle | Pleconaril, Palivizumab | Picornaviren, RSV |
| Viruspenetration und Freisetzung der viralen Nukleinsäure | Amantadin | Influenza A |
| Transkription der viralen Nukleinsäure zur Synthese der viralen Boten RNS | Interferon | Rhinoviren |
| Replikation der viralen Nukleinsäure | Cidofovir, Ribavirin | Adenoviren, RSV |
| Ausschleusung und Freisetzung der neu gebildeten Virionen | Neuraminidasehemmer | Influenza A und B |